تاثیر روانی رنگ ها در طراحی داخلی
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی مطالعه چگونگی تأثیر رنگ های مختلف بر احساسات، خلق و خو و ادراک ما در یک فضا است. تأثیرات روانی و عاطفی رنگ ها بر افراد را بررسی می کند.

از رنگ‌ها می‌توان برای ایجاد فضایی بزرگ‌تر، دنج‌تر و صمیمی‌تر به اتاق استفاده کرد یا حتی خلاقیت و بهره‌وری را تحریک کرد.

درک روانشناسی رنگ به طراحان کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه ای در مورد طرح های رنگی، مبلمان، لوازم جانبی و نورپردازی داشته باشند تا به اثرات روانی و عاطفی مورد نظر دست یابند.

رنگ ها این قدرت را دارند که بر ضمیر ناخودآگاه ما تأثیر بگذارند و واکنش های احساسی را تحریک کنند. به عنوان مثال، رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی حس انرژی و هیجان‌انگیز ایجاد می‌کنند.

در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز باعث آرامش و راحتی می‌شوند. در طراحی داخلی، می‌توان با استفاده از رنگ‌های مناسب در نسبت‌های مناسب، فضا را به محیطی هماهنگ و جذاب تبدیل کرد.

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید هنگام طراحی خانه خود از روانشناسی رنگ ها آگاه باشید:

تأثیر عاطفی: رنگ ها می توانند عواطف و احساسات خاصی را برانگیزند. رنگ های گرم می توانند حس انرژی و هیجان ایجاد کنند، در حالی که رنگ های سرد باعث آرامش می شود. با ترکیب استراتژیک این رنگ ها در مناطق مختلف خانه خود، می توانید فضای مورد نظر خود را از یک فضا ایجاد کنید.

بهبود خلق و خو: آیا می دانستید رنگ ها می توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشند و سلامت کلی شما را افزایش دهند؟ آره! سایه های روشن و پر جنب و جوش، شادی و مثبت بودن را القا می کند و باعث می شود فضا پر جنب و جوش و پرانرژی شود.

از سوی دیگر، رنگ‌های ملایم و کمرنگ به ایجاد فضایی آرام کمک می‌کنند که برای مناطق آرامش‌بخش و درون‌نگری عالی است.

درک بصری: رنگ ها می توانند به طور قابل توجهی بر نحوه درک و تجربه ما از یک فضا تأثیر بگذارند. رنگ‌های روشن‌تر باعث می‌شوند اتاق بزرگ‌تر و بازتر به نظر برسد، در حالی که سایه‌های تیره‌تر فضایی صمیمی ایجاد می‌کنند.

با دستکاری پالت رنگ، می توانید عمق و ابعاد یک اتاق را ایجاد کنید و آن را از نظر بصری جذاب تر کنید.

ابراز وجود  فردی: رنگ ها وسیله ای قدرتمند برای ابراز وجود و وسیله ای عالی برای نشان دادن شخصیت منحصر به فرد شما هستند.

درک روانشناسی رنگ به شما این امکان را می دهد که طرح رنگ را مطابق سلیقه خود تنظیم کنید و فضاهایی را ایجاد کنید که با سبک و ترجیحات شما طنین انداز شود.

تاثیر روانی رنگ های مختلف

بیایید به چند رنگ محبوب و تأثیر آنها در هر فضا و نحوه ترکیب آنها با رنگ های دیگر برای ایجاد فضای داخلی متعادل خانه نگاه کنیم.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی داخلی

آبی که نمادی از آرامش، سکون و صلح است، می‌تواند هر اتاقی را به یک واحه آرامش‌بخش تبدیل کند که آرامش و تجدید قوا را به شما می‌دهد. رنگ آبی به خوبی وسعت آسمان و آرامش اقیانوس را به تصویر می کشد.

این احساس آرامش، هماهنگی و ثبات را برمی انگیزد، و آن را به گزینه ای ایده آل برای فضاهایی تبدیل می کند که می خواهید در آن آرامش داشته باشید و آرامش پیدا کنید.

سایه‌های روشن‌تر مانند آبی آسمانی یا آبی نوزادی می‌توانند حسی مطبوع و باز ایجاد کنند که برای فضاهای کوچکتر یا اتاق‌خواب‌هایی که نور طبیعی ندارند، عالی است.

از سوی دیگر، سایه‌های پررنگ تر مانند آبی سرمه‌ای یا آبی سلطنتی حس پیچیدگی را به ارمغان می‌آورند. این آنها را برای ایجاد فضایی زیبا در اتاق نشیمن ایده آل می کند.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی داخلی

تصور کنید وارد اتاقی می شوید که بلافاصله توجه شما را به خود جلب می کند و حس اشتیاق و انرژی را برمی انگیزد.

این قدرت رنگ قرمز در طراحی داخلی است! جسور، پر جنب و جوش و به طور غیرقابل انکاری جلب توجه می کند، قرمز رنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در طراحی داخلی، رنگ قرمز با طیف وسیعی از احساسات قدرتمند همراه است و آن را به انتخابی محبوب برای کسانی تبدیل می کند که می خواهند فضایی پویا در خانه خود ایجاد کنند.

یکی از تاثیرگذارترین راه ها برای استفاده از این رنگ پرشور، استفاده از دیوارهای برجسته است. رنگ آمیزی یک دیوار در سایه قرمز پر جنب و جوش فورا به نقطه کانونی اتاق تبدیل می شود.

دیوار تاکیدی قرمز هنگامی که با رنگ‌های خنثی یا مکمل مانند سفید، خاکستری یا مشکی ترکیب شود، چشمگیرتر می‌شود.

ترکیب رنگ قرمز در میان مبلمان و لوازم جانبی می تواند انتخابی عالی برای کسانی باشد که رویکرد متعادل تری را ترجیح می دهند.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی داخلی

سبز با همراهی خود با طبیعت و فضای باز، حس هماهنگی و تعادل را در طراحی داخلی القا می کند. مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض فضای سبز می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روان و کاهش استرس داشته باشد.

به همین دلیل است که قدم زدن در اتاقی با دیوارهای سبز فوراً حال و هوای شما را تغییر می دهد زیرا فضایی با طراوت ایجاد می کند. 

سبز ملایم و کم رنگ مانند مریم گلی یا نعناع می توانند تسکین دهنده و آرامش بخش باشند. از سوی دیگر، رنگ های خاکی مانند زیتونی یا سبز جنگلی حسی از پیچیدگی را منتقل می کند.

فراتر از رنگ دیوار، سبز را می توان از طریق مبلمان، اثاثه یا لوازم جانبی در طراحی داخلی گنجاند. علاوه بر این، ترکیب گیاهان یا قاب های عمودی خزه ای رنگ سبز را بیشتر می کند و باعث می شود احساس نزدیکی به طبیعت کنید.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی داخلی

گنجاندن رنگ زرد در طراحی داخلی شما راهی مطمئن برای القای خوش بینی و گرما در خانه شما است. رنگ زرد با حالت درخشنده و آفتابی خود توانایی قابل توجهی در نورپردازی فضاها و ایجاد فضایی شاد دارد.

به همین دلیل است که رنگ زرد با شادی، اشتیاق و خلاقیت همراه است. یک مبل، تخته سر، یا حتی کوسن های زرد رنگ می تواند به فضای شما رنگ و جنب و جوش بیافزاید.

رنگ آمیزی دیوار یا حتی کل اتاق با سایه گرم زرد می تواند فوراً فضا را روشن کند و حس باز بودن و مثبت بودن را ایجاد کند. از سوی دیگر، سایه‌های زرد کم‌رنگ یا پاستلی به خوبی در ایجاد یک محیط آرام‌بخش کار می‌کنند.

ترکیب زرد با خاکستری یا سفید می تواند ظاهری مدرن و پیچیده ایجاد کند. و هنگامی که با آبی یا سبز ترکیب می شود به اتاق شما حس تازه و طبیعی می دهد.

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی داخلی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه رنگ می تواند حس تجمل، رمز و راز و درام را به یکباره منتقل کند؟ این تاثیر روانی رنگ بنفش است. بنفش با ته رنگ غنی و سلطنتی خود، ظرافتی را به هر فضایی می بخشد.

از سایه‌های تیره و تیره مانند بنفش سلطنتی یا بادمجانی گرفته تا رنگ‌های روشن‌تر مانند اسطوخودوس یا یاسی، طیف رنگ‌های بنفش امکان انتخاب‌های طراحی همه‌کاره و جذاب را فراهم می‌کند.

بنفش‌های تیره‌تر می‌توانند حس درام و مجلل ایجاد کنند و برای ایجاد دیوارهای بیانی یا نقاط کانونی ایده‌آل شوند. از سوی دیگر، سایه‌های روشن‌تر به ایجاد یک ظاهر رمانتیک ملایم کمک می‌کند که برای اتاق خواب یا اتاق مهمان عالی است.

بنفش را می توان با اکسسوری های طلایی یا نقره ای ست کرد تا ظاهری جذاب داشته باشد. اما مبلمان بنفش به خودی خود می تواند حسی لوکس و سلطنتی به هر فضایی بدهد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در طراحی داخلی

هنگامی که صحبت از ایجاد فضاهای گرم و جذاب می شود، رنگ قهوه ای برتر است. قهوه ای رنگی جاودانه است که ظرافت خاکی را به هر طراحی داخلی اضافه می کند.

از آنجایی که رنگ قهوه ای نماد ثبات و ارتباط با طبیعت است، اغلب با احساس راحتی همراه است. رنگ‌های قهوه‌ای مانند آغوش آرامش‌بخش یک فنجان گرم کاکائو در یک روز سرد، حس آرامش و رضایت را برمی‌انگیزد.

این باعث می شود که آن را به یک انتخاب ایده آل برای اتاق نشیمن که در آن فضای آرامش بخش مهم است تبدیل کند. یکی از ویژگی های قابل توجه رنگ قهوه ای توانایی آن در افزودن رنگ خاکی است.

از مبلمان چوبی غنی از چوب ماهاگونی گرفته تا یک دیوار برجسته به رنگ قهوه‌ای شکلاتی، از کابینت‌هایی با رنگ‌های شنی روشن گرفته تا مبل‌های چرمی قهوه‌ای تیره - این رنگ بسیار متنوع است. سایه های روشن قهوه ای برای فضای داخلی الهام گرفته از ساحل یا سبک اسکاندیناوی عالی است. از طرف دیگر، آنها برای فضای داخلی با تم سنتی یا روستایی ایده آل هستند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی داخلی

سفید رنگی است که هیچ مرزی نمی شناسد، بوم خالی در انتظار لمس خلاقانه شماست. دلالت بر پاکی، تمیزی و سادگی دارد.

این جایی است که توانایی قابل توجه آن در باز کردن اتاق ظاهر می شود و فضاها را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد.

این گزینه عالی برای فضاهای کوچکتر یا مناطقی است که نور کافی خورشید ندارند و فوراً آنها را مطبوع تر نشان می دهد.

بهترین قسمت؟ رنگ سفید به طور یکپارچه با هر سبک طراحی - خواه مدرن، اسکاندیناوی یا حتی التقاطی - سازگار است.

طبیعت مینیمالیستی رنگ سفید محیطی عاری از بهم ریختگی را تشویق می کند. برای مثال، دیوارهای سفید به عنوان پس‌زمینه‌ای عمل می‌کنند تا سبک شخصی شما را به‌راحتی به نمایش بگذارند – چه آثار هنری رنگارنگ، چه مبلمان پر جنب و جوش، یا قطعات دکور منحصربه‌فرد.

این شما را دعوت می کند تا پناهگاه خود را مدیریت کنید، فضایی که شخصیت و سلیقه شما را منعکس می کند. ترکیب بافت‌های مختلف مانند فرش‌های کرکی یا مبلمان حصیری با دیوارهای سفید صاف، جذابیت بصری و جذابیت لمسی را افزایش می‌دهد.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی داخلی

سیاه، رنگ رمز و راز و درام، ظرافت بی انتها را تراوش می کند و اغلب برای ایجاد کنتراست بصری قابل توجه استفاده می شود. این یک حضور جسورانه و فرمانبردار است - چه یک دیوار کاشی کاری شده در اتاق پودر، یک کمد لباس، یا یک دیوار به رنگ مشکی بافت.

در عین حال، در عین ایجاد عمق و کنتراست، ظرافت و کلاسی بی انتها می بخشد. به همین دلیل است که به طور یکپارچه با هر سبکی ترکیب می شود - مدرن، مینیمالیستی یا سنتی - همه سبک های طراحی داخلی از رنگ سفید استفاده می کنند.

گنجاندن رنگ مشکی در طرح طراحی داخلی خانه شما حسی از درام و جذابیت را اضافه می کند. هنگامی که با رنگ های روشن تر جفت می شود، تداخلی جذاب از نور و تاریکی ایجاد می کند.

چه طرح رنگی سیاه و سفید یا ترکیبی از مشکی با لهجه های متالیک باشد، کنتراست فضایی پویا ایجاد می کند. از آن برای ایجاد حس صمیمیت و آرامش در فضاهای کوچکتر یا به عنوان پس زمینه ای شیک و مدرن برای مناطق بزرگتر استفاده کنید.

امیدواریم از کشف این زبان اسرارآمیز رنگ ها و کاوش در دنیای روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی لذت برده باشید.

با درک قدرت روانشناسی رنگ ها، می توانید فضای داخلی خانه ای هماهنگ و از نظر احساسی جذاب ایجاد کنید که با سبک شما طنین انداز شود.

همانطور که سفر طراحی داخلی خود را آغاز می کنید، در خارج شدن از منطقه امن خود و کشف احتمالات جدید تردید نکنید. و اگر در این سفر به کمک نیاز دارید، طراحان ما اینجا هستند تا به شما کمک کنند!

خدمات ایوان سبز

مهم ترین خدماتی که ایوان سبز در سیاست کاری خود قرار می دهد: مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارائه پیشنهاد مناسب، طراحی خلاقانه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی جهت ترسیم نقشه ها بر اساس کاربری فضا، برآورد هزینه براساس طرح ارائه شده، تولید و اجرای پروژه با استفاده از متریال مرغوب، معتبر و استاندارد می باشد. قیمت مناسب ، سرعت بالا ، کیفیت عالی ، ضمانت سال ها آتی تحقق این 4 وعده هدف ایوان سبز در تمامی پروژه های خود می باشد.

شما می توانید جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد، خیابان شاه نظری، خیابان دوم، پلاک ۳۴، واحد دوم جنوبی

 منبع: https://interior-designer.ir/

 

 





:: برچسب‌ها: خدمات ایوان سبز , دکوراسیون داخلی ایوان سبز , خدمات طراحی و دکوراسیون داخلی ایوان سبز , روانشناسی رنگ ها , تاثیر رنگ ها در طراحی داخلی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: